Nano. Poczatek.

 

05

W maju 2011 będzie dostępny nowy model produkowanego przez nas katamaranu klasy A - WingFoX Nano.

W zamieszczanych kolejno artykułach poinformujemy Was o wszystkich szczegółach nowej konstrukcji.

Na początek parę słów o głównych założeniach nowego projektu.

Obserwując to co się działo w ostatnim czasie w A-klasie doszliśmy do wniosku, że potrzebujemy wprowadzić do produkcji zupełnie nową łódkę. Od razu odrzuciliśmy pomysł modyfikacji starej konstrukcji, zdecydowaliśmy się na zupełnie nowe podejście do procesu projektowania. W związku z tym założeniem powstał całkowicie nowy katamaran, zarówno pod względem konstrukcyjnym, technologicznym jak i materiałowym.

Na początku projektowania ustaliliśmy, że nasz nowy katamaran będzie w stanie całkowicie wynieść obydwa kadłuby z wody, a przy tym będzie łatwy w prowadzeniu, trwały i bezpieczny. Na etapie formułowania założeń nie podlegały one żadnym ograniczeniom – konstrukcyjnym, jak i technologicznym. Przystąpiliśmy do pracy zakładając że ludzka pomysłowość nie ma granic a rozwiązanie problemów wymaga tylko odpowiedniej ilości czasu.

I tu niestety natknęliśmy się na pierwsze problemy. Okazały się nimi przepisy klasowe, których niestety nie da się pominąć. Ludzie tworząc prawa, ograniczenia i zakazy poruszają się w świecie, który już znają i tworząc je korzystają głównie ze zdobytych doświadczeń. Jak się później okazało ta zależność stała się naszym głównym sprzymierzeńcem w pokonywaniu ograniczeń stawianych przez przepisy klasowe.

Naszym zdaniem jeżeli A-klasa ma utrzymać wiodącą pozycję w przyszłości nie może być ograniczana pojawiającymi się co jakiś czas nowymi regulacjami. A-klasa zawdzięcza swoją wysoką pozycję właśnie temu, że przepisy klasowe są proste i w niewielkim stopniu ograniczają konstruktorów. Postęp w żeglarstwie dokonuje się tak czy inaczej, pytaniem jest tylko czy A-klasa będzie mogła w tym rozwoju w pełni uczestniczyć. Nadmierne ograniczenia mogą doprowadzić do tego, że rozwój ten zacznie omijać naszą klasę i znajdzie swoje ujście w innych klasach takich jak na przykład Moth.

Regatowy charakter A-klasy i duża konkurencja wśród producentów dają gwarancję ciągłego postępu. Rozglądając się po innych klasach łodzi wielokadłubowych można śmiało powiedzieć, że A-klasa jest najbardziej zaawansowaną technologicznie, a mimo to ceny nowych łodzi nie odbiegają znacząco od cen obowiązujących w innych klasach. Inne łodzie wielokadłubowe, a w szczególności monotypy produkowane przez jednego producenta nie są tak unowocześniane i z upływem czasu stają się po prostu archaiczne.

Jak wszyscy wiemy nic tak dobrze nie sprzyja postępowi jak konkurencja, tak wśród zawodników jak i producentów. Co jakiś czas pojawia się w tej dziedzinie lider i aby mu dorównać nie wystarczy go dogonić trzeba go pokonać tak na regatach jak i w produkcji. Ten wspaniały mechanizm od wielu lat skutecznie napędza A-klasę. Jesteśmy zdania, że nie można doprowadzać do ograniczenia tego postępu przez wprowadzanie coraz to nowych zakazów i ograniczeń. Jak wyglądała by nasza klasa bez takich producentów jak Flyer, Scheurer, Marström, Nikita czy DNA? I czy bylibyśmy w tym samym miejscu pływając na platformach wykonanych ze szkła i masztach wykonanych z aluminium?

Wszystkie pomysły i nowe projekty są bezlitośnie weryfikowane w trudnej walce regatowej. Nie ma takiej drugiej klasy gdzie testowano by tyle nowych technologii i rozwiązań. Tylko te najbardziej sprawdzone są w stanie zaistnieć powszechnie. Wszystkie elementy, które nie dają przewagi zawodnikowi natychmiast są odrzucane i jest to naturalna kolej rzeczy. Najlepiej o naszej klasie świadczy fakt, że jeżeli ktoś zacznie pływać na A-klasie - bardzo trudno mu przesiąść się na jakąkolwiek inną łódkę.

Po raz kolejny w historii klasy A kończy się pewna era w ostatnim roku nastąpił niebywały postęp technologiczny i konstrukcyjny, ale to dopiero początek zmian. Przesunięcie w czasie dało nam ogromną przewagę dając możliwość obserwacji i rozwoju dotychczasowych konstrukcji.

WingFoX Nano został całkowicie zaprojektowany z wykorzystaniem najnowszego oprogramowania 3D. Projekt zawiera każdy najmniejszy szczegół konstrukcji tak aby po zakończeniu procesu projektowania możliwa była szybka i dobrze zorganizowana produkcja. Równolegle z projektowaniem nowej jednostki tworzone były projekty wszystkich narzędzi potrzebnych do wykonania poszczególnych elementów. Zastosowane nowatorskie rozwiązania konstrukcyjne otwierają nową epokę w A-klasie.

Przyjęte rozwiązania techniczne gwarantują zminimalizowanie oporów, maksymalizację prędkości, pełną funkcjonalność i absolutne bezpieczeństwo użytkowania. Bardzo ważnym aspektem była dla nas prostota obsługi. Żeglarz ma w końcu tylko dwie ręce. Krótko mówiąc - ergonomia przede wszystkim. Realizowany właśnie projekt WingFoX Nano nie dość że przekracza kolejną barierę, to jaszcze wytycza nowy standard w podejściu do budowy A-katów.

Ale o tym już niedługo.

Nasza misja

" .. zainspirowani pasją i zmotywowani osiągnięciami, dzielimy się z Tobą technologią przyszłości.."

Kontakt z nami

Biuro:
Stawiszcze 1a
98-200 Sieradz
POLSKA

Telefon: +48 603 670 600
Fax: +48 43 828 22 06

eMail

Ta strona używa ciasteczek. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. This site is using cookies. By using it you agree to the placement of cookies on your computer.