Artykuły
Kadłuby Nano. Materiał i technologia wykonania.
Ostatni rok dobitnie pokazał że żeglarze korzystający z nowszych konstrukcji zaczęli osiągać bardzo dobre wyniki. Kadłub współczesnego A-cata jest konstrukcją w której nie wystarczy użyć najlepszych materiałów. Równie ważne jest aby użyć ich właściwie, tak, aby maksymalnie wykorzystać ich właściwości.
Zwykłe „mokre” laminowanie, czy użycie technologii vacuum już nie wystarcza. Należy zadbać oto aby najlepsze materiały zostały odpowiednio użyte i odpowiednio przetworzone.
Kadłuby WingFoX Nano są wykonane z wysoko temperaturowego epoksydowego prepregu węglowego. Dzięki wypiekaniu ich w autoklawie w temperaturze 140o C przy ciśnieniu 6 bar uzyskujemy nieosiągalny innymi metodami laminat o najwyższej jakości. Tylko kilku producentów na świecie dysponuje odpowiednio dużymi autoklawami aby zmieściły się w nich całe kadłuby łodzi. Nasz sześciometrowy autoklaw został specjalnie przygotowany do wypiekania całych kadłubów.
Jako przekładki użyliśmy aramidowy plaster miodu Nomex o grubości 10 mm. Nomex w połączeniu z prepregiem węglowym pozwala uzyskać niespotykaną sztywność konstrukcji przy zachowaniu minimalnej wagi. We wszystkich miejscach, które tego wymagają, kadłub jest specjalnie wzmacniany dodatkowymi warstwami włókien węglowych. Wzmocnienia dotyczą na przykład okolic skrzynki mieczowej, która jest zaprojektowana tak, aby mogła przenosić w całości generowaną siłę nośną.
Sztywność kadłuba jak i całej platformy jest podstawowym parametrem decydującym o szybkości katamaranu. Kadłub o niewystarczającej sztywności po uderzeniu bocznej fali w dzioby może wpadać w drgania. Powstający rezonans poprzeczny dziobów rozprasza znaczną część energii ruchu i powoduje gwałtowny wzrost oporów. Aby jeszcze bardziej zwiększyć sztywność dodatkowo wzmocniliśmy kadłub poprzez zastosowanie na jego powierzchni dodatkowej warstwy węglowych włókien jednokierunkowych.
Kadłuby pokryte są natryskowo bardzo twardym i odpornym na UV lakierem. Model kadłuba (kopyto) wykonany został w technologii frezowania CNC co zapewnia wysoką dokładność i symetrię wykonania sięgającą 0,1 mm. Frezowanie nastąpiło po zakończeniu laminowania i obejmowało cały kadłub jako jedną bryłę.
Na wysoką sztywność całej platformy składa się również głębokie osadzenie belek w kadłubie.
No i oczywiście konstrukcja samych belek ale o tym w następnym artykule.